Використання спеціальніх технічних засобів для негласного отримання інформації. - Информационная безопасность - Информация - Публикации - Автоматизированный Информационный Анализ

Форма входа

Друзья сайта




Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Вторник, 2016-12-06, 8:00 AMГлавная
| RSS
Автоматизированный информационный анализ
Публикации


Главная » Статьи » Информация » Информационная безопасность

Використання спеціальніх технічних засобів для негласного отримання інформації.

     Сучасні технології мають ширший асортимент ніж у середині минулого сторіччя. Це зумовлено значним технічним прогресом людства. Наприклад, та сама масова комп’ютеризація усіх можливих сфер життя людини, спричинила виникнення нових засобів негласного знімання інформації: віруси вільного поширення, спеціалізовані комп’ютерні закладки, що у потрібний час зчитують и надають зацікавленим особам певну інформацію. Але все ж основну масу займають пристрої знімання відео та акустичної інформації. В україні використання СТЗ можливе лише правоохоронними органами, під час здійснення ОРД, згідно з законом України «Про оперативно-розшукову діяльність», Кримінально-процесуальним кодексом України та окремими підзаконними актами. Спеціальними технічними засобами є технічні засоби, устаткування, апаратура, прилади, пристрої, препарати та інші вироби, спеціально створені, розроблені, запрограмовані або модернізовані для виконання завдань з негласного отримання інформації під час здійснення оперативно-розшукової діяльності.

До таких засобів належать:

  • спеціальні технічні засоби для негласного отримання та реєстрації аудіоінформації;
  • спеціальні технічні засоби для негласного візуального спостереження та документування;
  • спеціальні технічні засоби для негласного прослуховування телефонних переговорів;
  • спеціальні технічні засоби для негласного перехоплення та реєстрації інформації з технічних каналів зв'язку;
  • спеціальні технічні засоби для негласного контролю поштових повідомлень і відправлень;
  • спеціальні технічні засоби для негласного обстеження предметів і документів;
  • спеціальні технічні засоби для негласного проникнення у приміщення, транспортні засоби, інші об'єкти та їх обстеження;  
  • спеціальні технічні засоби для негласного контролю за переміщенням транспортних засобів та інших об'єктів;
  • спеціальні технічні засоби для негласного отримання (зміни, знищення) інформації з технічних засобів її зберігання, обробки та передачі.

Спірні питання щодо належності до спеціальних технічних засобів конкретного технічного засобу, який розробляється, виготовляється і реалізується суб'єктом господарювання, вирішуються експертно-технічною комісією Служби безпеки України. Виходячи з законодавства України усі існуючі спеціальні технічні засоби, які використовуються державними органами України, можна умовно розділити на сім основних класів:

  1)  Засоби зв’язку;  

  2)  Засоби сигналізації та промислового телебачення;  

  3)  Оперативно-технічні засоби:  

             Засоби негласної фотозйомки та відеозапису  

             Засоби негласного звукозапису  

             Пошукові прилади  

             Прилади нічного спостереження  

             Спеціальні хімічні речовини  

  4)  Засоби розвідки та технічного захисту інформації;  

  5)  Криміналістична техніка;  

  6)  Інформаційні системи;  

  7)  Засоби індивідуального захисту та активної оборони.  

     Кожний оперативно-технічний засіб потрібно розглядати з позицій його використання у практичній діяльності правоохоронних органів, а також можливості застосування у процесі проведення того чи іншого оперативно розшукового заходу. Наприклад виходячи з Закону «про оперативно розшукову діяльність», міліція може використовувати СТЗ з метою:

  • проведення оперативних заходів для попередження та розкриття злочинів, а також розшуку осіб, які вчинили злочини;
  • документування протиправних дій юридичних та фізичних осіб;
  • використання результатів застосування технічних засобів в якості доказів у суді.

     Можливості застосовуваних СТЗ визначаються загальним технічним розвитком людства та технологічними можливостями суб’єктів, що їх виробляють. При відправленні фактів використовуються, як правило, звичайні телефонні лінії, тому їх перехоплюють так само, як і телефонні розмови. Електронна пошта, Інтернет та інші види відправлення комп'ютерних даних в звичайних користувачів теж відбуваються по таких же лініях зв'язку (кабель, супутник). Комунікації через Інтернет містять, як і, приміром, телефонні переговори в зашифрованому цифровому виді, не тільки самі дані, але й відомості про тих, хто їх відправляє й одержує, наприклад адреси IP або Cookies, що полегшує їхню оцінку зацікавленими суб’эктами. А це дозволяє зробити їм висновки про ідентифікацію осіб, що цікавлять, їхніх пристрастях, хоббі, манерах поведінки й т.д. 

     Для перехоплення даних, переданих через Інтернет, є дві можливості: або підслухуються лінії передачі даних, або через співробітництво із власниками мереж і провайдерами. В останньому випадку використовується т.зв. програмне забезпечення Sniffer-Software, у дев'яти найважливіших пунктах обміну в Інтернет, у яких з'єднуються між собою різні частини світової мережі. Але на сьогодні слід виділити новий тип СТЗ, що за допомогою програмної складової перетворює звичайний телефон в засіб стеження та зняття необхідної інформації. Прикладом є програма прослуховування мобільних телефонів Spy Phone Suite, яка дозволяє отримувати доступ до всієї інформації, що проходить через телефон об’єкта стеження, навіть його місце перебування на мапі певної місцевості. Нормативно-правова база визначає та регламентує ринок спеціальних технічних засобів суб’єктів ОРД, що визначенні чинним законодавством.

   Однак в зв’язку зі стрімким розвитком сучасних комп’ютерних і телекомунікаційних технологій виникають потреби в удосконаленні питань державного контролю у цій сфері. Визначення СТЗ доповнено стосовно технічних засобів загального використання (комп’ютерна техніка, телекомунікаційне обладнання тощо) запрограмованих з використанням спеціального програмного забезпечення з метою негласного отримання інформації. На сьогодні існуючий рівень розвитку інформаційно-телекомунікаційного середовища характеризується широким розповсюдженням інформаційних у тому числі спеціальних технологій на базі спеціального програмного забезпечення, призначених для негласного отримання інформації. При цьому спеціальне програмне забезпечення встановлене на технічні засоби (апаратно-програмні засоби загального користування) обумовлює їх цільове використання для негласного отримання інформації.

     Тому ліцензування господарської діяльності з розробки СТЗ має передбачати можливість контролю за розповсюдженням спеціального програмного забезпечення, яке забезпечує основну функцію технічного засобу, як засобу негласного отримання інформації. За таких умов, впровадження державного регулювання господарською діяльністю у цій сфері з метою забезпечення вирішення проблеми унеможливлення незаконного обігу СТЗ під час їх розроблення, виготовлення та торгівлі ними не має достатньо відповідної альтернативи. Застосування ринкових механізмів, які зазвичай спрямовані на задоволення потреб споживача та отримання максимальних прибутків не передбачають вирішення завдань державної безпеки.

     Це підтверджується досвідом провідних демократичних країн, у яких так само впроваджено жорсткі обмеження у сфері обігу СТЗ. Українське законодавство широко описує можливості застосування СТЗ для негласного отримання інформації – наприклад Закон України «Про перехоплення телекомунікацій».

ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»;

Закон України «Про перехоплення телекомунікацій»; Наказ СБУ12.08.2005 N 440;

Наказ ДКУПРПП СБУ N 92/669 від 10.10.2006; Юридичний журнал » #5/2007 » Куркін Віктор - Деякі питання оперативно-технічного забезпечення боротьби з організованою злочинністю Інтернет джерела;

Категория: Информационная безопасность | Добавил: DEAD (2009-11-05)
Просмотров: 5436 | Рейтинг: 5.0/3 |
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2016