На сьогодні більша частина людства має потребу в інформації. Чи то для власної цікавості, чи то для професійної діяльності. Кожна особа, будь то приватна чи юридична, на перший погляд має достатні інформаційні ресурси відповідно до її потреб. Але задовольнити свої інформаційні потреби відповідно до конкретних цілей тепер стало важко. Бо з розвитком технологій людський інформаційний простір став дуже перенасиченим: в ньому забагато інформації на будь які теми, з будь яких галузей знань. Тобто людство отримало змогу активно обмінюватись поміж собою усією інформацією, що взагалі є.
Тепер просто зникла проблема інформаційного обміну, залишилась хіба, що проблема її захисту. Тепер постала нова проблема: «Як віднайти серед величезної кількості інформації саме ту, що нам потрібна?». Суть проблеми в тому, що на сьогодні потік інформації перевищує людські можливості в її обробці.
Наприклад кількість джерел, що висвітлюють різноманітні сторони комерційної діяльності щоденно тільки зростає. Підприємець (підприємство) завжди намагається бути у сфері усіх важливих на його думку бізнесових подій, державної політики, а в деяких регіонах, навіть, релігійних настроїв. Тож зрозуміло, що потребу зумовлює ціль. Добре коли діяльність підприємця є вузькоспеціалізованою – це не тільки полегшує доступ до інформації, але і її аналіз. Та це не виключає проблеми! Наприклад я не можу фізично опрацювати усю інформацію про продукцію і перспективні телекомунікаційні розробки на які саме мені слід орієнтуватися у своїй роботі. В мене просто нема часу, через повсякденні проблеми, що потребують вирішення. Навіть тематична література не вирішує проблеми. Через це доводиться розвиватися та приймати рішення локально, виходячи лише з того, що я здатен опрацювати та моїх інтуїтивних вподобань.
Цьому є також вже давно знайдене розумне рішення – це систематизація обробки та аналізу інформації. Кожна поважаюча себе організація має в штаті аналітика чи навіть цілий відділ або користується інформаційними послугами аналітичних центрів. Тобто людей, що переймаються виключно питаннями інформаційного забезпечення. Такий спосіб організації інформаційного забезпечення дозволяє отримувати достовірну значиму повну та своєчасну важливу інформацію. Не дивлячись на те, що отримання такої інформації відбирає кошти – та воно того варте. Важко не погодитись? Особливо коли рішення прийняті на основі аналітичних звітів фактично вирішують подальшу долю організації.
Обчислювальна техніка створювалася, насамперед, для обробки даних. У цей час сучасні обчислювальні системи й комп'ютерні мережі дозволяють накопичувати більші масиви даних для рішення завдань обробки й аналізу. На жаль, сама по собі машинна форма подання даних містить інформацію, необхідну людині, у прихованій формы, і для її отримання потрібно використовувати спеціальні методи аналізу даних. Великий обсяг інформації, з одного боку, дозволяє одержати більш точні розрахунки й аналіз, з іншого боку - перетворює пошук рішень у складне завдання. Не дивно, що первинний аналіз даних був перекладений на комп'ютер.
А як щодо автоматизації процесів збору, обробки та аналізу інформації? Звичайно це полегшить саме людський труд, зменшить час на обробку, та дасть можливість відразу структурувати інформацію. Звичайно, ніщо не замінить першокласного спеціаліста з багаторічним досвідом. Але навіть такий спеціаліст не зможе забезпечити інформацією, що відповідає певним критеріям, навіть з спеціалізованої тематики. Бо буде порушений критерій своєчасності або повноти. Причина – та сама, кількість інформації, що продукує людина збільшується в рази. Тож тепер потрібні цілі колективи аналітиків інформації для отримання якісного результату. Тому потрібно використовувати методи автоматизації в комплексі з роботою спеціалістів інформаційно-аналітичної сфери. Автоматизація процесу тематичної обробки інформації дає можливість максимально охопити інформаційний простір. Тобто критерій повноти інформації виконується. Також завдяки швидкості обробки величезних масивів забезпечується критерій своєчасності та достовірності. Звідси вже людині-аналітику легше побудувати логічний зв’язок між різноманітними фактами та їх залежності поміж собою. На мою думку автоматизація процесів відбору та обробки тематичної інформації породжує ще одну суттєву якість – це абсолютно нова інформація, яка не виписана десь прямим текстом і не є результатом обробки окремого масиву даних. Бо це зумовлено відсутністю людських уподобань у процесі вибору джерел, пошуку та відбору інформації. Наприклад: під час пошуку оперативної інформації людиною вибираються джерела по-перше за їх достовірністю, по-друге за об’ємом який доведеться обробити (своєчасність та важливість навіть на обговорюється). А коли за людину цю роботу робить машина то як мінімум відпадає критерій об’єму інформації, що потрібно обробити – звідси підвищується повнота і всеосяжність результату. Навіть використовуючи багато пошукових систем, що нам пропонує світова павутина не дасть нам того результату, якого хотілося б. Бо це не дає змогу витягнути з самого тіла тексту факти та семантичні залежності. Для вирішення цього питання вже давно зроблені певні кроки. Результатом є нові методики та підходи, програмні продукти. Тепер справа за вдалим поєднанням усього цього та подальшого використання.